Patrzysz na wypowiedzi wyszukane dla frazy: Dziady cz2 opracowanie





Temat: Bohater Literacki dotknięty szaleństwem. Porównaj różne kreacje, analizując wybrane utwory
aha ok teraz wam przedstwaie co ja wybrałem (to na razie tak na brudno)

I. Literatura podmiotu:

1. Dostojewski F., Zbrodnia i kara, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986
2. Krasiński Z., Nie-Boska komedia, GREG, Kraków 2001
3. Mickiewicz A., Ballady i romanse, Romantyczność, GREG, Kraków 2004
4. Mickiewicz A., Dziady część III, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984
5. Szekspir W., Makbet, przekład Maciej Słomczyński, Wydawnictwo Zielona Góra, Kraków 2000

II. Literatura przedmiotu:

1. Krasiński Z., Nie-Boska komedia, Wojciech Rzehak Opracowanie,
GREG, Kraków 2001, str. 83-106
2. Mickiewicz A., Ballady i romanse, Wojciech Rzehak, Opracowanie, Romantyczność,
GREG, Kraków 2004, str. 76-77
3. Słownik współczesnego języka polskiego, pod redakcją prof.dr hab. Bogusława Dunaj, WILGA, Warszawa 1996
4. Zbrodnia i kara-Opracowanie
http://zik.ostatnidzwonek.pl/ser-13.html

Co o tym myślicie?? kurcze ta literatura podmiotu to jescze ale przedmiotu to nie bardzo wie Bo to maja być jakies opracowania w tym??tak??czy co powinno sie znalezc w literazturze przedmiotu?? co byście wybrali??:) z gory dziekuje za odp





Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

Witam serdecznie forumowiczów. Mam pytanko związane z prezentacją maturalną z języka polskiego. Temat brzmi następująco: " konspirator, powstaniec, żołnierz. Zaprezentuj sylwetki bohaterów w wybranych dziełach literackich." Wybrałem trzy tytuły "Kordian", "Dziady cz. 3", "Konrad Wallenrod". Mam jednak pytanie co do literatury Przedmiotu...Czy możecie mi poradzić co wybrać? jakieś książkowe opracowania.. co się nada? szukałem po bibliotekach, ale trafiam jedynie na opisy w lekturach i streszczenia..nie bardzo wiem z jakiej strony to 'ugryźć' Będę bardzo wdzięczny za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam

Cieśla – Korytowska M., ‼Dziady” Adama Mickiewicza, WSiP, Warszawa 1985,
Polańczyk D., Dziady część III Adam Mickiewicza, Biblios, Lublin 2000,
Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990
Wilczycka D., Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza, Biblios, Lublin 2000





Temat: Hej :) pomożecie...:)?
Bujnicki T., Trylogia Sienkiewicza na tle tradycji powieści historycznej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1973. - można dostać w Bibliotece Narodowej w Warszawie lub w Wojewódzkiej w Krakowie

Witkowska A., Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, Patria, Warszawa 1999- można dostać w Bibliotece Narodowej w Warszawie lub w Wojewódzkiej w Krakowie

Polańczyk D., Dziady część III Adam Mickiewicza, Biblios, Lublin 2000, - można dostać w bibliotece wysyłkowej
http://www.bibl-wys.com.pl/opracowania/katalog

Siwicka D., Romantyzm 1822-1863, PWN, Warszawa 1997, jeste w każdej wiekszej bibliotece




Temat: PREZENTACJA MATURALNA - MOTYW SNU - POMOC
Cześć.

Do swojej prezentacji wybrałem trzy książki: Makbeta, Wesele oraz Dziady cz. III.

W poniedziałek muszę oddać bibliografię, jednak mam problem z literaturą przedmiotu. Znalazłem coś takiego:

artykuły z czasopism:

ZACHARSKA Jadwiga. ‼Wesele” raz jeszcze // Przegląd Humanistyczny. – 1992, nr 4, s. 97 – 107.
SZTURC Włodzimierz. ‼Dziadów ‼ Adama Mickiewicza część trzecia – misterium wskrzeszenia nadziei // Przegląd Humanistyczny. – 1986, nr 3 / 4 , s. 83 – 89.

opracowania:

CIEŚLA-KORYTOWSKA Maria : ‼Dziady” Adama Mickiewicza. – Warszawa : WSiP, 1998.

POLAŃCZYK D, Makbet W.Szekspir Biblioteczka Opracowań Zeszyt nr 35 [isbn: 978-8386581-56-6]

WILCZYCKA D, Wesele S.Wyspianki Biblioteczka Opracować Zeszyt nr 20 [isbn: 978-8386581-26-9]

POLAŃCZYK D, Dziady cz.III A. Mickiewicz Biblioteczka Opracować Zeszyt nr 18 [isbn: 978-8386581-75-7]



Temat: "MIĘDZY REALIZMEM A KREACJĄ. ROMANTYCZNE POEMATY O MIŁOŚCI"
Na języku polskim zadał nam temat do opracowania:
"MIĘDZY REALIZMEM A KREACJĄ. ROMANTYCZNE POEMATY O MIŁOŚCI."
Prosiłabym o pomoc w realizacji, bo książki jakie nam podał nauczyciel nie są w kanonie.
Do analizy jest:
"W Szwajcarii" - Bolesława Prusa;
"Assunta" - Norwida;
"Sonety odeskie", "Dziady" część IV - Mickiewicza.
Ten temat jest podobno na wykazie na ustną maturę gdzieś w centralnej Polsce i w ramach "ćwiczeń do matury" dostałam do analizy taki beznadziejny temat.
Dobrze, że chociaż mam przykładową bibliografię...

Byłabym wdzięczna za jakąkolwiek pomoc , bo ja niezbyt utalentowana jestem jeśli chodzi o język polski i nie mam zielonego pojęcia od czego zacząć i jak to ma dalej wyglądać.
Nie mówiąc już o ANALIZIE tych wszystkich dzieł




Temat: Bibliografia literatura przedmiotu
witam potrzebuje dwóch książek do literatury przedmiotu chodzi mi o opracowania do makbeta i dziadów część druga. chodzi mi o dane do bibliografii czyli autor tytuł wydanie data i miejsce wydania.



Temat: Szczegółowe Streszczenia Lektur Szkolnych dla Szkół Średnich
Pan Tadeusz - Adam Mickiewicz

Kod:

Quo Vadis - Henryk Sienkiewicz

Kod:

Potop - Henryk Sienkiewicz

Kod:

Ogniem i Mieczem - Henryk Sienkiewicz

Kod:

Pan Wołodyjowski - Henryk Sienkiewicz

Kod:

Ludzie Bezdomni - Stefan Żeromski

Kod:

Wesele - StanisłAnabolic Window Wyspiański

Kod:

Ferdydurke - Witold Gombrowicz

Kod:

Lalka - BolesłAnabolic Window Prus

Kod:

Nad Niemnem - Eliza Orzeszkowa

Kod:

Zbrodnia i Kara - Fiodor Dostojewski

Kod:

Kamienie na szaniec - A. Kamiński

Kod:

Syzyfowe prace - Stefan Żeromski

Kod:

Kordian - Juliusz słowacki

Kod:

Noce i Dnie - Maria Dąbrowska

Kod:

Dżuma - Albert Camus

Kod:

Przedwiośnie - Stefan Żeromski

Kod:

Faraon - BolesłAnabolic Window Prus

Kod:

Plik .54 .55 które nie wypakuja się z powodu błędu archiwum:

Chłopi - WładysłAnabolic Window StanisłAnabolic Window Reymont

Kod:

Krzyżacy - Henryk Sienkiewicz

Kod:

Mistrz i Małgorzata - Michał Bułhakow

Kod:

Cierpienia Młodego Wertera - JOHANN WOLFGANG GOETHE

Kod:

W pustyni i w puszczy - Henryk Sienkiewicz

Kod:

Granica - Zofia Nałkowska

Kod:

Mały Książe - Antoine de Saint Exupéry

Kod:

Rozdziobią nas kruki, wrony - Stefan Żeromski

Kod:

Inny Świat - Gustaw Herling-Grudzinski

Kod:

Powtórzenie z Romantyzmu, specjalnie dla tegorocznych maturzystów

1. Cierpienia młodego Wertera
2. Faust
3. Romantyczność
4. Stepy akermańskie
5. Burza
6. Bakczysaraj
7. Ajudah
8. Dziady część III
9. Dziady część III - Ustęp
10. Pan Tadeusz wstęp
11. Księga l Gospodarstwo
12. Księga II Zamek
13. Księga III Umizgi
14. Księga IV Dyplomatyka i towy
15. Księga V Kłótnia
16. Księga VI Zaścianek
17. Księga VII Rada
18. Księga VIII Zajazd
19. Księga IX Bitwa
20. Księga X Emigracja. Jacek
21. Księga XI Rok 1812
22. Księga XII Kochajmy się
23. Kordian
24. Grób Agamemnona
25. Hymn
26. Testament mój
27. Nie-Boska komedia
28. Fortepian Szopena
29. Do obywatela Johna Brown
30. Bema pamięci żałobny rapsod
31. Coś ty Atenom zrobił Sokratesie

Kod:

Opracowania i streszczenia

Kod:




Temat: Prezentacja Maturalna
Hmm...u mnie działa..ok...
skopiuje
Marzyciele i ich dramat niespełnienia. Omów w oparciu o wybrane utwory z literatury polskiej i obcej.

BIBLIOGRAFIA:

I BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA:
Paulo Coelho, Alchemik, Wydawnictwo Drzewo Babel, Warszawa 2003.
Joseph Conrad, Lord Jim, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław - Kraków 1996.
Gustaw Flaubert, Pani Bovary, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia Młodego Wertera, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
Adam Mickiewicz, Dziady: cz. III, Wydawnictwo Zysk i S-ka., Poznań 1994.
Jan Parandowski, Mitologia: wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1978.
Bolesław Prus, Lalka, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
Stefan Żeromski. Ludzie bezdomni, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1994.

II. BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA:
Mieczysława Romankówna, "Lalka" Bolesława Prusa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1960.
Danuta Polańczyk , "Cierpienia Młodego Wertera" Johanna Wolfganga Goethego, Wydawnictwo Biblioteka wysyłkowa, Lublin 2004.
Danuta Polańczyk, "Dziady część III" Adama Mickiewicza, Wydawnictwo Biblioteka wysyłkowa, Lublin 2001.
Danuta Polańczyk, "Lord Jim" Josepha Conrada, Wydawnictwo Biblioteka wysyłkowa, Lublin 2001.
Danuta Polańczyk , "Ludzie Bezdomni" Stefana Żeromskiego, Wydawnictwo Biblioteka wysyłkowa, Lublin 2001.

potem jest całe opracowanie, sporo tego...wiec jeszcze raz wkleje link;)

link



Temat: Lektura
Uwielbiam książki historyczne i fantastykę, ale też dobrą porządną XIX wieczną powieść typu "Duma i Uprzedzenie", "Wichrowe Wzgórza"

Ostatnio z historycznych czytałam:
Karola Bunscha : Dzikowy Skarb 1 i 2 cz. , Murice'a Druona - trucizna królewska, Haliny Popławskiej - Jak na starym gobelinie, Zofii Kossak - Gród nad jeziorem (polecam Krzyżowców), poza tym polecam jeszcze Sienkiewicza, Korkozowicz tez może być i Kraszewski(czytałam tylko Starą baśń)

Z fantastyki:
Anny Brzezińskiej - Plewy na wietrze, Sagę o Nibelungach, Harry'ego Pottera(ostatnią część, żeby dowiedzieć jak sie skończyło), a oprócz tego to oczywiście Tolkien(WP, Silmarillion, Hobbit, Rudy dżil i jego pies,Łazikanty ), Sapkowski(Wiedźmin, opowiadania, I cykl o Reynevanie) itd. nie będę wymieniać.
Poezję też uwielbiam : Baczyńskiego(świetny poeta, niesamowicie plastyczne wręcz namacalne obrazy tworzy w swoich utworach) Staffa, Mickiewicza(zamierzam sie w końcu zabrać za sonety krymskie i Pana Tadeusza, czytałam Ballady i romanse i II cz Dziadów), Słowackiego, Poświatowską, Leśmiana, Gałczyńskiego...

Hmm ogólnie uważam, że młodzież mało czyta... tzn. znam niewiele osób, z którymi mogę porozmawiać o książkach. Myślę, że jest to spowodowane obecną kulturą - wszechobecność telewizji i internetu, które podają nam wszystko na tacy (teraz zamiast przeczytać książkę ogląda się film albo serial, zamiast pomyśleć samemu nad zadaniem domowym z polskiego, samemu coś poszperać, to klikamy na google i już mamy gotowe streszczenia, opracowania, wszystko czego nam potrzeba), takie ogólne rozleniwienie, przeświadczenie, że sukces można osiągnąć bez większego wysiłku. Myślę, że to z tym właśnie jest związane.



Temat: Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!


Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
Jest to Program-Ebook.

Na jednym krążku autorom udało się pomieścić wszystkie najważniejsze utwory polskiej i klasycznej literatury, wraz z ich omówieniem.

Wydawnictwo to stanowi nieocenioną pomoc dla wszystkich uczniów, a w dodatku pozwala zaoszczędzić miejsce na półce.

W programie znajdziesz:
-52 utwory literackie
-Opracowania
-Biografie autorów
-Aforyzmy
-Przysłowia
-Część utworów w wersji audio
-Możliwość eksportu tekstów do formatów .txt, .rtf i .doc

Na płycie z Lekturami znajdziesz również AutoScroller, program służący do płynnego przewijania tekstu w aplikacjach.

Pełna lista tytułów:

Antygona - Sofokles, Bajki - Ignacy Krasicki, Balladyna - Juliusz Słowacki, Biblia, Bogurodzica, Chłopi - Władysław St. Reymont, Dziady -
Adam Mickiewicz, Faraon - Bolesław Prus, Fraszki - Jan Kochanowski, Grażyna - Adam Mickiewicz, Kamizelka - Bolesław Prus, Katarynka -Bolesław
Prus, Kazania sejmowe - Piotr Skarga, Konrad Wallenrod - Adam Mickiewicz, Kordian - Juliusz Słowacki, Kronika polska - Gall Anonim, Krótka
rozprawa... - Mikołaj Rej, Krzyżacy - Henryk Sienkiewicz, Lalka - Bolesław Prus, Ludzie bezdomni - Stefan Żeromski, Monachomachia- Ignacy
Krasicki, Moralność pani Dulskiej - Gabriela Zapolska, Nad Niemnem - Eliza Orzeszkowa, Nie-Boska komedia - Zygmunt Krasiński, Ogniem i
mieczem - Henryk Sienkiewicz, Oda do młodości - Adam Mickiewicz, Odprawa posłów greckich - Jan Kochanowski, Pan Tadeusz - Adam Mickiewicz,Pan
Wołodyjowski - Henryk Sienkiewicz, Pieśń filaretów - Adam Mickiewicz, Pieśni - Jan Kochanowski, Placówka - Bolesław Prus, Potop - Henryk
Sienkiewicz, Powrót posła - Julian Ursyn Niemcewicz, Przedwiośnie - Stefan Żeromski, Romantyczność - Adam Mickiewicz, Satyry - Ignacy
Krasicki, Śluby panieńskie - Aleksander Fredro, Treny - Jan Kochanowski, Wesele - Stanisław Wyspiański, Wiersze - Adam Asnyk, Wiersze - Jan
Kasprowicz, Wiersze - Maria Konopnicka, Wiersze - Daniel Naborowski, Wiersze - Cyprian Kamil Norwid, Wiersze - Wacław Potocki, Wiersze -
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Wiersze - Mikołaj Sęp-Szarzyński, Wybór nowel - Maria Konopnicka, Wybór nowel - Henryk Sienkiewicz, Zemsta -
Aleksander Fredro, Żeńcy - Szymon Szynowic

DOWNLOAD:

>>>Pobierz szybciej za pomocą programu - KLIK



Temat: Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
[img]http://www.alejahandlowa.pl/obr/gekon/pc_lektury_d.jpg[/img]
[b]
Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
Jest to Program-Ebook.

Na jednym krążku autorom udało się pomieścić wszystkie najważniejsze utwory polskiej i klasycznej literatury, wraz z ich omówieniem.

Wydawnictwo to stanowi nieocenioną pomoc dla wszystkich uczniów, a w dodatku pozwala zaoszczędzić miejsce na półce.[/color]

W programie znajdziesz:
-52 utwory literackie
-Opracowania
-Biografie autorów
-Aforyzmy
-Przysłowia
-Część utworów w wersji audio
-Możliwość eksportu tekstów do formatów .txt, .rtf i .doc

Na płycie z Lekturami znajdziesz również AutoScroller, program służący do płynnego przewijania tekstu w aplikacjach.

[/b]Pełna lista tytułów:

Antygona - Sofokles, Bajki - Ignacy Krasicki, Balladyna - Juliusz Słowacki, Biblia, Bogurodzica, Chłopi - Władysław St. Reymont, Dziady -
Adam Mickiewicz, Faraon - Bolesław Prus, Fraszki - Jan Kochanowski, Grażyna - Adam Mickiewicz, Kamizelka - Bolesław Prus, Katarynka -Bolesław
Prus, Kazania sejmowe - Piotr Skarga, Konrad Wallenrod - Adam Mickiewicz, Kordian - Juliusz Słowacki, Kronika polska - Gall Anonim, Krótka
rozprawa... - Mikołaj Rej, Krzyżacy - Henryk Sienkiewicz, Lalka - Bolesław Prus, Ludzie bezdomni - Stefan Żeromski, Monachomachia- Ignacy
Krasicki, Moralność pani Dulskiej - Gabriela Zapolska, Nad Niemnem - Eliza Orzeszkowa, Nie-Boska komedia - Zygmunt Krasiński, Ogniem i
mieczem - Henryk Sienkiewicz, Oda do młodości - Adam Mickiewicz, Odprawa posłów greckich - Jan Kochanowski, Pan Tadeusz - Adam Mickiewicz,Pan
Wołodyjowski - Henryk Sienkiewicz, Pieśń filaretów - Adam Mickiewicz, Pieśni - Jan Kochanowski, Placówka - Bolesław Prus, Potop - Henryk
Sienkiewicz, Powrót posła - Julian Ursyn Niemcewicz, Przedwiośnie - Stefan Żeromski, Romantyczność - Adam Mickiewicz, Satyry - Ignacy
Krasicki, Śluby panieńskie - Aleksander Fredro, Treny - Jan Kochanowski, Wesele - Stanisław Wyspiański, Wiersze - Adam Asnyk, Wiersze - Jan
Kasprowicz, Wiersze - Maria Konopnicka, Wiersze - Daniel Naborowski, Wiersze - Cyprian Kamil Norwid, Wiersze - Wacław Potocki, Wiersze -
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Wiersze - Mikołaj Sęp-Szarzyński, Wybór nowel - Maria Konopnicka, Wybór nowel - Henryk Sienkiewicz, Zemsta -
Aleksander Fredro, Żeńcy - Szymon Szynowic

DOWNLOAD:
[hide]

[/hide]



Temat: 52 lektury z opracowaniem


Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
Jest to Program-Ebook.

Na jednym krążku autorom udało się pomieścić wszystkie najważniejsze utwory polskiej i klasycznej literatury, wraz z ich omówieniem.

Wydawnictwo to stanowi nieocenioną pomoc dla wszystkich uczniów, a w dodatku pozwala zaoszczędzić miejsce na półce.[/color]

W programie znajdziesz:
-52 utwory literackie
-Opracowania
-Biografie autorów
-Aforyzmy
-Przysłowia
-Część utworów w wersji audio
-Możliwość eksportu tekstów do formatów .txt, .rtf i .doc

Na płycie z Lekturami znajdziesz również AutoScroller, program służący do płynnego przewijania tekstu w aplikacjach.

Pełna lista tytułów:

Antygona - Sofokles, Bajki - Ignacy Krasicki, Balladyna - Juliusz Słowacki, Biblia, Bogurodzica, Chłopi - Władysław St. Reymont, Dziady -
Adam Mickiewicz, Faraon - Bolesław Prus, Fraszki - Jan Kochanowski, Grażyna - Adam Mickiewicz, Kamizelka - Bolesław Prus, Katarynka -Bolesław
Prus, Kazania sejmowe - Piotr Skarga, Konrad Wallenrod - Adam Mickiewicz, Kordian - Juliusz Słowacki, Kronika polska - Gall Anonim, Krótka
rozprawa... - Mikołaj Rej, Krzyżacy - Henryk Sienkiewicz, Lalka - Bolesław Prus, Ludzie bezdomni - Stefan Żeromski, Monachomachia- Ignacy
Krasicki, Moralność pani Dulskiej - Gabriela Zapolska, Nad Niemnem - Eliza Orzeszkowa, Nie-Boska komedia - Zygmunt Krasiński, Ogniem i
mieczem - Henryk Sienkiewicz, Oda do młodości - Adam Mickiewicz, Odprawa posłów greckich - Jan Kochanowski, Pan Tadeusz - Adam Mickiewicz,Pan
Wołodyjowski - Henryk Sienkiewicz, Pieśń filaretów - Adam Mickiewicz, Pieśni - Jan Kochanowski, Placówka - Bolesław Prus, Potop - Henryk
Sienkiewicz, Powrót posła - Julian Ursyn Niemcewicz, Przedwiośnie - Stefan Żeromski, Romantyczność - Adam Mickiewicz, Satyry - Ignacy
Krasicki, Śluby panieńskie - Aleksander Fredro, Treny - Jan Kochanowski, Wesele - Stanisław Wyspiański, Wiersze - Adam Asnyk, Wiersze - Jan
Kasprowicz, Wiersze - Maria Konopnicka, Wiersze - Daniel Naborowski, Wiersze - Cyprian Kamil Norwid, Wiersze - Wacław Potocki, Wiersze -
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Wiersze - Mikołaj Sęp-Szarzyński, Wybór nowel - Maria Konopnicka, Wybór nowel - Henryk Sienkiewicz, Zemsta -
Aleksander Fredro, Żeńcy - Szymon Szynowic


http://rapidshare.com/files/115811093/Lektury.rar

http://wru.pl/XF5ZXV9c/> Pobierz ten plik z super szybkiego servera za pomoca programu!  za DARMO



Temat: Polski
Wielka Improwizacja-treść, interpretacja

Wielka improwizacja powstała w Dreźnie miedzy 29 III a 5 IV 1832 roku, prawdopodobnie podczas jednej nocy. Dla Mickiewicza była to scena najważniejsza w całym utworze.
Akcja sceny II rozgrywa się w celi Konrada, który długo milczy, odpoczywając po wysiłku wywołanym wygłoszeniem w poprzedniej scenie Małej Improwizacji, która miała być próbą „ujrzenia przyszłych wypadków i następnych lat”. Konrad jednak nie podołał wyzwaniu-okazał się zbyt słaby psychicznie i fizycznie.
Po chwili skupienia i wyciszenia Konrad ponownie zabiera głos. Początek jego wypowiedzi jest skargą na ograniczone siły wyrazu jego wierszy: „Język kłamie głosowi, a głos myślom kłamie” i pochwałą samej poezji: „Pieśń ma, tyś gwiazdą za granicą świata”.
Po chwili Konrad wpada w szał poetycki i wygłasza hymn na cześć poety, tworząc wiersze, tak jak Bóg stworzył świat. Nazywa siebie mistrzem, którego twórczości nie powstydziłby się sam stwórca świata:
„Boga, natury godne takie pienie!
Pieśń to wielka, pieśń-tworzenie(…)
Taka pieśń jest nieśmiertelność!”
Poezja Konrada jest muzyką gwiazd, na które bohater niczym wielki mag, kładzie swe ręce i porusza kosmosem jedynie za pomocą ruchów dłoni i dzięki własnej sile psychicznej. Gwiazdy ułożone są w kręgi(jak planety), przypominające harmonikę-instrument muzyczny zbudowany z kilkudziesięciu kryształowych kloszów różnej wielkości i osadzonych koncentrycznie na wspólnej osi. Z tego niezwykłego instrumentu Konrad sam wydobywa miliony dźwięków:
„ Każdy ton ja dobyłem, wiem o każdym tonie;
Zgadzam je, dziele i łączę,
I w tęczę i w akordy, i we strofy plączę,
Rozlewam je w dźwiękach i błyskawic wstęgach”.
Jego śpiew porównywany do powiewów wichru, ma w sobie pewien element boskości, gdyż wiatr jako pośrednik między niebem a ziemią, symbolizuje porywczość i potęgę nadludzkiej istoty. Muzyka wydobywana przez Konrada jest muzyką sfer niebieskich- muzyką Kosmosu, utożsamianą z dźwiękami towarzyszącymi powstaniu nowych światów. Tak więc Konrad sprzeciwiając się przodkowi świata stworzonego przez Boga, niczym demiurg kreuje własny wszechświat. Tę część Improwizacji kończy prowokacyjne pytanie skierowane do Boga:
„Ja czuję nieśmiertelność, nieśmiertelność tworzę
coż Ty większego mogłeś zrobić- Boże?”
Następnie Konrad powraca z gwiazd do swojej ojczyzny żyjącej w niewoli, demonstruje swą wyższość nad innymi ludżmi:
„Depcę was, wszyscy poeci,
Wszyscy mędrce i proroki”
I zaczyna pertraktacje z Bogiem. Czuje w sobie nadludzką moc:
„Dziś mój zenit, moc moja dzisiaj się przesili,
Dziś poznam, czym najwyższy, czylim tylko dumny”
I proponuje Bogu podział nad światem:
„Jam się twórcą urodził:

Stamtąd przyszły siły moje,
Skąd do Ciebie przyszły Twoje,(…)
Daj mi rząd dusz!(…)
Co ja zechcę niech wnet zgadną(…)
A jeżeli się sprzeciwia,
Niechaj cierpią i przepadną”.
Konrad jako demiurg , poruszający kosmosem,może uważać się za równego Bogu i oczekiwać podobnego traktowania własnej osoby. Swoje żądania wobec Boga bohater usprawiedliwia miłością do ojczyzny:
„Lecz jestem człowiek, i tam na ziemi me ciało;
Kochałem tam,w ojczyźnie serce me zostało.(…)
Ja kocham cały naród!(…)
Wszystkie przeszłe i przyszłe jego pokolenia,(…)
Chcę go dźwignąć, uszczęśliwić,
Chcę nim cały świat zadziwić”.
Stwórca jednak milczy i rozgoryczony Konrad „za miliony kochający i cierpiący katusze” wyzywa Boga na pojedynek „na serca”. Oskarżą Boga o niesprawiedliwość, gdyż dopuścił do cierpień wielu ludzi, i o zimny racjonalizm:
„Kłamca kto Ciebie nazywał miłością,
tyś jesteś tylko mądrością”.
Do walki Konrada z Bogiem właczają się dobre i złe duchy, chcące opanować jego duszę. Przez własną pychę i zaślepienie bohater zostaje opanowany przez szatanam który niejako w imieniu mdlejącego Konrada nazywa Boga carem, a nie ojcem świata.
W dychotomicznym świecie III części Dziadów Konrad nie znajduje się jednak ani po stronie zła, ani po stronie dobra. Jego miejsce jest miedzy, a właściwie ponad tymi podziałami

moze sie przydac. opracowanie wziete z ksiazki z ulubionego wydawnictwa Danki.GREG pozdrawia:)




Temat: Urbi et Orbi
Przekleiliśmy to co napisałaś do dokumentu i wyszło nam 5 stron. Nie będziemy się już bawić w szerokie cytowanie, żeby nie zagracać forum. Zapomnienie o nas rzecz jasna wybaczymy, tym bardziej, ze mamy wrażenie, iż jednak pamiętasz. Orbitowski utrzymuje, że „mienie” Urbaniuka, to jednak mała radości a kłopot spory.
Dzejes odpowiedział na Twój tekst dotyczący Girarda i nie mamy absolutnie nic do dodania, poza tym, to francuz(Girard nie dzejes, zebys miała jasność, co równie mocno ma się do poruszonego przez nas tematu, co Twoja wypowiedź.
Bardzo podoba nam się, to że wklejasz fragmenty tekstów Junga, tym bardziej, że Jung jest ok ale my odwoływaliśmy się do introwersji i ekstrawersji na przykładzie Terturliana i Orygenesa a nie do tak radykalnie symbolicznej postaci jaką jest Jezus. Więc Twoja wypowiedź jest znów nie na temat.
Co do izotopów to rzeczywiście nasza pomyłka, powinniśmy zapytać Romka Pawlaka, on się na tym rzeczywiście zna. Silę Twojego argumentu zmniejsza jedynie to, że nie osłabia on meritum wypowiedzi i znalazł się wcześniej w poście Piecha.
Nie będziemy tłumaczyć, na czym polega różnica między kocem a bobkiem, sięgnij sobie do słownika języka polskiego. Oczywiście przełożenie tych pojęć na rozmiary i ciężar gatunkowy tekstu może przekraczać Twoje możliwości.
Co do tego, że żadna poważna publikacja nam nie grozi, to nie uważamy, żebyśmy publikowali do końca poważne rzeczy, a po drugie, w żadnym stopniu nie zależy to od Ciebie. Biorąc pod uwagę Twój ciepły i otwarty stosunek do tekstów zamieszczanych w SFFH to z pisma zostałyby jedynie okładki i ewentualnie Twoje listy, gdyby był dział Listy do redakcji, a Ty byś je tam wysyłała.
Dziękujemy serdecznie za definicje diatryby, również jesteśmy podłączeni do internetu (nie wszczepem do mózgu tylko kablem, żebyś nie miała wątpliwości interpretacyjnych).
Co do KGB odpowiedział Ci Dzejes, ale w tym miejscu ujawnia się ciekawy pokaz Twojego myślenia. Najpierw podajesz przykład anegdoty z mumią przesłuchiwaną przez KGB, a kiedy my odpowiadamy w formie żartu o naszej wielkiej wierze pokładanej w KGB, Ty mówisz, ze KGB nie istnieje. Tu się zgadzamy - mumia była przesłuchiwana przez nieistniejące KGB. Chociaż oczywiście moglibyśmy stwierdzić, że po prostu jak zwykle mijasz się z tematem.
Co do tego, że Emilia już banialuk nie czyta, mamy bolesne wrażenie, że Emilia niczego nie czyta, a tylko przegląda i wyraża mocne opinie.
Odnosząc się do literówki „Miciekiewicz” to możemy tylko zacytować słowa Antoniego Słonimskiego „tonący brzydko się chwyta”.
Cytujemy nasze zdanie: „Pierwszy [tekst – przyp. U&O] „Pamiątki Soplicy” Henryka Rzewuskiego jest zbiorem stylizowanych na polski barok gawęd z których część opisuje wydarzenia w Barze.” Kolejne zdanie jest wtrętem dotyczącym tekstu, a nie inspiracji wydarzeniami w Barze. „Stał się zresztą bezpośrednia inspiracją dla Adama Mickiewicza przy pisaniu „Pana Tadeusza”. Wyciągamy dwa wnioski.
1. zdanie to według nas znaczy: jest jakiś tekst stylizowany na barokową gawędę który dotyczy również wydarzeń w Barze, a przy okazji (co czytelnikowi sugeruje słowo „zresztą” był bezpośrednią inspiracja dla „Pana Tadeusza”. Czy teraz to zdanie jest już dla Ciebie jasne, czy mamy je rozebrać na głoski?
2. Coś Ci się gruntownie pomyliło, zresztą nasze dyskusje zaczynają wprowadzać wogóle klimat gruntownego pomylenia.
Dziękujemy Ci serdecznie za informację co to jest kikimora, nie musisz nam tłumaczyć, czym ona jest choćby dlatego, że jest to wiedza powszechnie dostępna. Nie wiemy po co to napisałaś, prawdopodobnie tylko po to, żeby się dowartościować. Mamy jednak wrażenie, że i tak Ci ciężko idzie. Gdybyś czytała książki w których cytowane są źródła, lub same teksty źródłowe a nie opracowania, to wiedziałabyś, że nie istnieje coś takiego jak polska mitologia, ale jedynie podania, często ludowe. Dawaliśmy w Żertwie do najpełniejszej naszym zdaniem kwerendy tego typu źródeł, czyli książki Konlankiewicza „Dziady. Teatr święta zmarłych”. Nie radzimy Ci jednak jej czytać, gdyż przez większość tekstu niewiele się dzieje, są również w niej obrazki, które mogą wywołać nerwicę.
Bardzo nas cieszy, że chodzisz na spacery do lasu. Niektóre lasy bywają piękne. Ale zastanawiamy się, skąd Ty możesz o tym wiedzieć. Przecież Ty nie potrafisz spojrzeć na las, nie słuchasz jak szumi, nie potrafisz go ująć jako żyjącego organizmu, w który się wchodzi i w którym się jest. Jeśli stosujesz do oglądu lasu takie metody, jakie w analizie tekstów w SFFH to prawdopodobnie zajmujesz się lizaniem kory, ryciem ściółki, liczeniem igieł i krzyczeniem na jodłę, ze jej istnienie jest niemożliwe, bo jej cztery igły nie mają dokładnie takiego kształtu jak w książce.
Darz bór, alleluja!!!



Temat: Info
Estetyka teatru i filmu. Teatr współczesny

dr hab. Mirosława Kozłowska, prof. US

Tematyka wykładów:

I.Tendencje estetyczne i programowe w teatrze XX i XXI wieku.

Nawiązania do tradycji teatralnych. Konwencje teatralne – wybrane zagadnienia z historii teatru – teatr antyczny, misterium, commedia dell’arte, scena pudelkowa, teatr w przestrzeni nieteatralnej.
Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Teatr. Widowisko. Pod redakcją M. Fik. Warszawa 2000.
Wiedza o kulturze. Część III. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Opracowali: W. Dudzik i L. Kolankiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1991.
M. Semil, E.. Wysińska, Słownik współczesnego teatru. Twórcy, teatry, teorie. Warszawa 1990.
Mity teatru XX wieku. Od Stanisławskiego do Kantora. Uniwersytet Jagielloński. Skrypty uczelniane nr 724. Kraków 1995.
Arcydzieła inscenizacji. Od Reinharda do Wilsona. Pod red. K. Pleśniarowicza i M. Sugiery. Kraków 1997
J. Limon, Trzy teatry. Scena. Telewizja. Radio. Gdańsk 2003.
K. Osińska, Klasztory i laboratoria. Rosyjska studia teatralne. Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow. Gdańsk 2003.
Z. Osiński, Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk 2003.

I.Wybrane zagadnienia antropologii teatru: obrzęd – rytuał – teatr

1.Obrzędowa geneza teatru. Teatr „powrotu do źródeł”. Kształtowanie się przestrzeni teatralnej.
M. Steiner, Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej. Wrocław 2003.
R. Schechner, Przyszłość rytuału. Warszawa 2000.
- L. Kolankiewicz, Wielki Mały Wóz. Gdańsk 2001.

2.Współczesne formy teatru obrzędowego. Dziady A. Mickiewicza jako obrzęd.
Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
„Konteksty”. Polska Sztuka Ludowa. 2001, nr 1-4.
Z. Majchrowski, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza. Gdańsk 1998.
L. Kolankiewicz, Dziady. Teatr święta zmarłych. Gdańsk 1999.
Dziady”. Od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego. Pod red. T. Kornasia i G. Niziołka. Kraków 1999.
- Z. Osiński, Jerzy Grotowski. Źródła, inspiracje, konteksty, „słowo/obraz/ terytoria” Gdańsk 1998
Z. Taranienko, Gardzienice. Praktyki teatralne Włodzimierza Staniewskiego. Wyd. „Test” Lublin 1997.
W stronę rytuału. Od Yeatsa do Węgajt. Pod red. M. Sugiery. Kraków 1999.
Materiały filmowe: J. Wowro, Żywoty świętych; Teatr Narodowy Wielkiej Brytanii – Pasja;
Taniec Derwiszy – film dok.: „Pełen guślarstwa obrzęd świętokradczy” – Jerzy Grotowski - film dok.; A. Mickiewicz Dziady cz. II – realizacje: K. Swinarskiego, J.Vajtkusa. Carmen funebre, Teatr Biuro Podróży; Kantata, Gdański Teatr Ekspresji; Carmina burana „Gardzienice”;

II.Teatr plastyki, plastyka w teatrze.

1. Scenografia teatralna.
2. Żywe obrazy – tradycja, technika, funkcje.
3. Mim, pantomima, balet. Wrocławski Teatr Pantomimy H. Tomaszewskiego.
4. Teatr T. Kantora.

- L. Kuchtówna, Karol Frycz. Warszawa 2004.
M. Komza, Żywe obrazy. Między sceną, obrazem i książką. Wrocław 1995.
H. Jurkowski, Metamorfozy teatru lalek w XX wieku. Warszawa 2002.
- K. Pleśniarowicz, Teatr nie-ludzkiej formy, „Universitas” Kraków 1994
„Prace z Historii Sztuki” nr 21 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1995, tu: studia o T. Kantorze
- Teatr bezsłownej prawdy. „Scena Plastyczna” KUL. Pod red. W. Chudego, Lublin 1990
M. Lewko, Teatr wielkich metafor. Szkice o Scenie Plastycznej KUL, Warszawa 1996
K. Smużniak, Wrocławski Teatr Pantomimy. Mit w teatrze Henryka Tomaszewskiego, Wrocław 1991.
K. Smużniak, Pantomima XX wieku. Kierunki i tendencje. Zielona Góra 2002.
„Dong” Grupa Michałowice;
Rycerze króla Artura, Kaprys insc. H. Tomaszewski, Wrocławski Teatr Pantomimy; P. Czajkowski, Jezioro Łabędzie – wersja klasyczna Petipy-Iwanowa i Matthew Bourne; Sofokles, Król Edyp – oratorium I. Strawińskiego; Teatr Tańca, muz. W. Kilar;
T. Kantor, Wielopole, Wielopole; Dziś są moje urodziny.

III.Wybrane problemy recepcji i funkcji przedstawienia teatralnego.

1. Konwencja teatralna. Style odbioru.
2. Społeczne funkcje teatru. Obrazy rzeczywistości w teatrze i dramacie najnowszym.
3.Krytyka teatralna.
- P. Pavis, Słownik terminów teatralnych. Słowo wstępne napisała A. Ubersfeld. Przełozył, opracował i uzupełnieniami opatrzył S. Świontek. Wroclaw 1998 9 i wyd. nast.
W kręgu socjologii teatru na świecie. Wybór i opracowanie T. Pyzik i E. Udalska. Wrocław 1987.
Uwzględniając widza: od Pirandella do Bergmana. Pod redakcją W. Balucha i M. Sugiery. Kraków 2001.
P. Mitzner, Zagrać wszystko. Warszawa 2003.
P. Gruszczyński, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim. Warszawa 2003.
A. Wanat, Pochwała teatru. Warszawa 1997.
M. Pruchniewski, Pielgrzymi;
M. Gogol, Rewizor, insc. J. Klata.

Warunki zaliczenia – do ustalenia ze Studentami:
- esej o wybranym przedstawieniu teatru żywego planu jako „obrazie rzeczywistości w teatrze”, uwzględniający zagadnienia problematyki i estetyki;
- recenzja wybranej publikacji książkowej poświeconej teatrowi (monografia aktora, teatru etc).